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The ScMo-106 Complex... / Le complexe ScMo-106... / Te nohora‘a ScMo-106...

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+ The ScMo-106 Complex

The 106 complex consists of 2 temples (106A, 106J), several paved shrines with stone uprights (106 F, I, J, N, AI), elaborate pavements (Y) and a council platform (U). This complex represents one of the five main ritual political centers in the valley. Such centers include clusters of temples, shrines, sculpted god figures (tiʻi), and elite structures such as council meeting platforms and archery platforms. They were the sites of the most sacred religious ceremonies, including chiefly investiture and initiation rites (circumcision and puberty rites, marriage and death ceremonies).

Important political events also took place here, such as war councils and feasts where neighboring communities and their chiefs were honored guests. These complexes were also used for chiefs’ meetings to organize alliances and marriages. Economic activities were crucial elements of ritual-political centers, including the annual first fruits ceremonies where Māʻohi offered up tribute to the chiefs. Tribute included pigs and other food items, yellow and red bird feathers used to decorate elite clothing, and rolls of plaited mats and barkcloth. Religious ceremonies at the largest temple sites were led by high chiefs and priests who presented offerings to the gods and the ancestors.

The major ritual-political centers in the ‘Opunohu Valley were constructed and used after AD 1650.

1- Map of archaeological structures at site 106 (J. Kahn)
2- Drawing of Māʻohi marae in use with offering platforms, Webber 1777
3- Drawing of Māʻohi dancing in barkcloth costumes, Webber 1777
4- Drawing of Māʻohi woman wrapped in barkcloth and breastplates to be presented to visitors as gifts, Webber 1777

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# Le complexe ScMo-106

Le complexe 106 comprend deux temples (106A, 106J), plusieurs autels pavés avec des pierres dressées (106 F, I, J, N, AI), des zones pavées à l’ornementation élaborée (Y) et une plateforme d’assemblée (U). Il s’agit de l’un des cinq principaux centres rituels et politiques de la vallée. Ces centres regroupaient des temples, des autels, des effigies divines sculptées (ti‘i) et des structures destinées à l’élite, telles que des plateformes d’assemblée et des plateformes de tir à l’arc. Ils accueillaient les cérémonies religieuses les plus sacrées, dont les rituels d’investiture des chefs et d’initiation (circoncision et rites de passage, cérémonies nuptiales et funéraires).

C’est aussi en ces lieux que se tenaient les rencontres importantes à vocation politique, à l’image des conseils de guerre ou des festivités où les communautés voisines et leurs chefs étaient accueillis comme des hôtes de marque. Enfin, les chefs s’y réunissaient pour organiser des alliances et des mariages. Les activités économiques étaient une composante essentielle des centres rituels et politiques ; s’y déroulaient notamment les cérémonies annuelles en l’honneur des premiers fruits, à l’occasion desquelles les Mā‘ohi remettaient des présents aux chefs. Il pouvait s’agir de denrées alimentaires (cochons, entre autres), de plumes d’oiseau jaune et rouge servant à orner les vêtements de l’élite, ainsi que de rouleaux de nattes tressées ou de tissu d’écorce. Des chefs au statut élevé et des prêtres officiaient lors des cérémonies religieuses organisées dans les temples les plus vastes, et faisaient des offrandes aux dieux et aux ancêtres.

Les grands centres rituels et politiques de la vallée de ‘Opunohu ont été édifiés et utilisés après 1650.

1- Plan des structures archéologiques du site 106 (J. Kahn)
2- Dessin d’un marae mā‘ohi utilisé et plateformes pour les offrandes, Webber, 1777
3- Dessin de danseuses mā‘ohi vêtues de costumes en tissu d’écorce, Webber, 1777
4- Dessin d’une Mā‘ohi portant du tissu d’écorce à la manière d’une toge et plastrons ornementaux offerts aux visiteurs, Webber, 1777

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* Te nohora‘a ScMo-106

I roto i te nohora‘a 106 tē vai ra e piti marae (106A, 106J), e rave rahi mau fata ‘ōfa‘i (106 F, I, J, N, AI), te mau area fa‘anehenehehia (Y) e te tahi tahua ta‘irurura‘a (U). Teie te hō‘ē o te mau vāhi faufa‘a rahi o te ha‘amorira‘a e te poritita o te ‘āfa‘a. I roto i teie mau pū, tē vai ra te mau marae, te mau fata, te mau ti‘i e te mau fa‘anahora‘a nō te feiā ti‘ara‘a, mai te mau tahua ta‘irurura‘a e te mau tahua te‘ara‘a. I reira te mau e ravehia te mau ‘oro‘a fa‘ara‘a, mai te fa‘aari‘ira’a e te fa‘arirora‘a (te tā‘utu e te tomora‘a i roto i te tahi ti‘ara‘a, te ‘oro‘a fa‘aipoipora‘a, te hevara‘a).

I ni‘a i teie vāhi e tupu ai te mau fārereira‘a rarahi o te orara‘a poritita, mai te mau tāruara‘a parau o te tama‘i e aore ra te mau ‘oro‘a fāri‘ira‘a ari‘i e tōna nūna‘a ta‘ata. E fārerei ato‘a te mau ra‘atira e te mau ari‘i nō te tā‘amu i te mau ‘atira‘a e te mau fa‘aipoipora‘a. I te pae ato‘a o te ihiihi, e ravehia na te mau ‘oro‘a tāmatahiti o te mau hotu mātāmua, e pūpū na te nuna‘a ta‘ata mā‘ohi i te mau ō nā te mau ra‘atira. E aore ra e ‘ina‘i (mai te pua‘a), te huruhuru manu ‘ute‘ute e te re‘are‘a nō te fa‘a‘una‘una i te ‘ahu o te huiari‘i, e tae atu i te mau tā‘amu pē‘ue e te mau pōtaro tapa. E ti‘a mai te mau ra‘atira ti‘ara‘a teitei e te mau tahu‘a i roto i taua mau ‘oro‘a ha‘amorira‘a o tē ravehia i ni‘a i te marae e, e pūpū ho‘i rātou i te mau atua e te mau tupuna te mau ō e rave rau.
Ua patuhia te mau pū ha‘amorira‘a e te faaotira‘a i te terera‘a poritita o te ‘āfa‘a nō ‘Opunohu e ua fa‘a‘ohipahia i muri mai i te matahiti 1650.

1- Hōho‘a o te mau māhora ‘ihipapa o te fenua 106 (J. Kahn)
2- Hōho‘a o te tahi marae mā‘ohi i fa‘a‘ohipahia e te paepae nō te mau ō, Weber, 1777
3- Hōho‘a o te mau vahine ‘ori i roto i tō rātou ‘ahu tapa, Webber, 1777
4- Hōho‘a o te tahi vahine mā‘ohi i roto i tōna ‘ahu tapa e te tīputa fa‘a‘una‘unahia e pūpū ōhia i te muhiri, Webber, 1777.

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