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Daily Life in the ‘Opunohu Valley... / La vie quotidienne dans la vallée de ‘Opunohu... / Te oraraʻa o te mau mahana atoʻa i roto i te ‘āfaʻa o ‘Opunohu...

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+ Daily Life in the ‘Opunohu Valley Before AD 1767

Pre-contact (prior to AD 1767) Māʻohi lived as extended families in a single compound composed of sleeping, working, and cooking structures. Māʻohi families cooperating in food and clothing production.

Principal residences, or sleeping houses, could be of two forms, either smaller rectangular shaped houses, or larger round-ended houses. Elites (chiefs, lesser chiefs) lived in larger and more elaborate round-ended houses, while commoners lived in smaller rectangular houses. The sleeping house interior was kept clean following tapu (taboo) restrictions. Cooking and craft activities were completed outside the house and sometimes in their own specialized houses. Daily craft activities included making and using adzes for wood working, beating bark cloth (tapa) for clothing and for tribute to the chiefs, tending the house garden plants and animals, and preparing and storing foodstuffs. Cooking was carried out in hearths and large earth ovens where foods were steamed over a hot fire. Foods were also stored for longer-term use such as with fermentation of breadfruit in underground pits.

Around the house Māʻohi planted house gardens. Food plants included coconut trees, banana plants, mountain apple (with an edible fruit), yams, and sugar cane. Paper mulberry was also planted to make barkcloth. Food animals (chickens, pig, and dog) were also part of the household economy.

#Text for Figures
1- Historic drawing of a Māʻohi fare haupape, Conrad Martins 1835
2- Historic drawing of a Māʻohi fare poteʻe, B. Godfrey after Parkinson 1773
3- Historic drawing of fare poteʻe, garden, and canoes by Tupaia a Māʻohi priest from Raʻiātea, 1769
4- Historic drawing of Māʻohi women beating barkcloth, Parkinson 1769

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# La vie quotidienne dans la vallée de ‘Opunohu avant 1767

Avant l’arrivée des Européens (avant 1767), les Māʻohi étaient constitués en maisonnées étendues, occupant un même complexe où l’on trouvait des structures pour dormir, pour travailler et pour cuisiner. Les familles māʻohi s’entraidaient pour préparer la nourriture et fabriquer des vêtements.

Les demeures principales, ou maisons de repos, étaient soit de plus petites dimensions, avec une forme rectangulaire, soit de plus grandes dimensions, aux extrémités arrondies. Les individus appartenant à l’élite (chefs plus ou moins importants) vivaient dans des maisons plus vastes, plus sophistiquées, aux extrémités arrondies, tandis que les personnes d’un statut plus modeste habitaient des maisons rectangulaires plus petites. Conformément aux restrictions tapu (tabou), l’intérieur des maisons de repos restait propre. La cuisine et les activités artisanales étaient réalisées à l’extérieur de la maison, parfois dans des structures qui leur étaient spécialement dédiées. Au nombre des activités effectuées quotidiennement figuraient la production et l’utilisation d’herminettes pour le travail du bois, le battage d’écorce (tapa) destinée à fabriquer du tissu à usage vestimentaire ou pour offrir aux chefs, le jardinage, l’élevage d’animaux ainsi que la préparation et le stockage de la nourriture. Les Māʻohi cuisinaient dans des foyers et dans de vastes fours creusés dans la terre, où la cuisson se faisait à l’étouffée sur un feu. Les aliments étaient conservés, par exemple par fermentation des fruits de l’arbre à pain, dans des fosses.

Tout autour de la maison s’étendaient des jardins potagers où poussaient notamment des cocotiers, des bananiers, des pommiers malac (dont le fruit est comestible), des ignames et de la canne à sucre. Les Māʻohi plantaient aussi des mûriers à papier destinés à la fabrication de tissu d’écorce. L’alimentation animale (poulets, cochons et chiens) faisait également partie de l’organisation économique de la maisonnée.

1- Dessin d’un fare haupape māʻohi, Conrad Martins, 1835
2- Dessin d’un fare poteʻe māʻohi, R. B. Godfrey d’après Parkinson, 1773
3- Dessin d’un fare poteʻe, d’un jardin et de pirogues réalisé par Tupaia, prêtre māʻohi originaire de l’île de Raʻiātea, 1769
4- Dessin de femmes māʻohi battant l’écorce pour en faire des étoffes, Parkinson, 1769

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* Te oraraʻa o te mau mahana atoʻa i roto i te ‘āfaʻa o ‘Opunohu hou te matahiti 1767

Hou te taeraʻa mai o te popaʻa nō ‘Europa (hou te matahiti 1767), i ora ‘ōpū fētiʻi na te māʻohi i roto i te vāhi hōʻē, i reira rātou e taʻoto ai, e rave ai i tā rātou ‘ohipa e, e tunu atʻa ai i tā rātou māʻa. E auturuturu te tahi i te tahi i roto i te faʻaineineraʻa i te māʻa e te hāmaniraʻa i te ‘ahu.

Te mau fare nohoraʻa, e aore ra te mau fare haʻamāhara’a tino, e mau fare naʻinaʻi ‘oehā, e aore ra e mau fare rahi atu ā e te ‘ōmene. Areʻa te feiā tiʻaraʻa teitei (mai te mau ariʻi, te mau raʻatira, noa atu te huru o tō rātou mana) e ora na īa rātou i roto i te mau fare ‘āʻano atu ā, hāmaniraʻa taʻaʻē, ‘ōmenemene i nā tara, areʻa te feiā haehaʻa ra, i roto noa īa rātou i te mau fare ‘oehā naʻinaʻi mai. Ia au i te mau tapu, e vai mā noa te rotoraʻa o te fare. Te māʻa e te mau ‘ohipa rimaʻī, i rapae mai i te fare e rave ai, vetahi taime i roto i te mau vāhi i faʻataʻahia nō te reira mau ‘ohipa. Ia au i te rahiraʻa o te mau ‘ohipa e ravehia i te mau mahana atoʻa e vai mai ai te mau hotu e te faʻaʻohiparaʻa o te mau tauihaʻa tarai rāʻau, tutu haʻa nō te faʻaineine i te tapa, ‘ahu ‘ōmono e aore ra e ‘ahu taoʻa hōroʻa nō te ariʻi, te tanutanuraʻa i te māʻa, te faʻaʻamuraʻa ‘ānīmara e tae atu i te faʻaineineraʻa e te haʻapuʻeraʻa i te māʻa. E tunu na te Māʻohi i tāna māʻa i roto i te umu e aore ra te ahimāʻa i heruhia i raro i te repo, tunu hou atu ai i niʻa i te auahi. E faʻahereherehia te māʻa, ei hiʻoraʻa ma te tapē i te ‘uru i roto i te mau ‘āpoʻo.

Haʻati aʻe i te fare, tē vai ra te ‘āua māʻa i reira e tupu ai te tumu haʻari, te meiʻa, te ‘ahiʻa, te ufi e te tō. E tanu atoʻa na te Māʻohi i te aute nō te hāmani i te tapa. Tē vai atoʻa ra te mau ‘ānimara (mai te moa, te puaʻa e te ‘urī), e ō atoʻa rātou i roto i te tuhaʻa o te faʻanahoraʻa o te ‘ohipa à tō te ‘utuāfare.

1- Hōhoʻa o te fare haupape māʻohi, Conrad Martins, matahiti 1835
2- Hōhoʻa o te fare poteʻe māʻohi, R. B. Godfrey i te hiʻoraʻa a Parkinson, matahiti 1773
3- Hōhoʻa o te fare poteʻe, te tahi ‘āua tiare e te mau vaʻa i pēnihia e Tupaia, tahuʻa māʻohi nō te motu nō Raʻiātea, matahiti 1769
4- Hōhoʻa o te mau vahine māʻohi e faʻaineine ra i te tapa, Parkinson, matahiti 1769

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